Saturday, August 20, 2016

KP SPRM sasar tempoh tiga tahun bersihkan perkhidmatan awam daripada gejala rasuah


Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, YBhg. Datuk Dzulkifli Ahmad hari ini menjelaskan sasaran beliau untuk memastikan perkhidmatan awam khususnya agensi penguat kuasa, badan pengawal dan pihak berkuasa tempatan (PBT) bersih daripada gejala rasuah dalam tempoh tiga tahun lagi.

Selain itu, Datuk Dzulkifli juga akan memastikan perolehan yang melibatkan agensi kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dibuat tanpa salah guna kuasa dan rasuah.

Tambah beliau, di sektor swasta pula, SPRM perlu memastikan institusi kewangan dan perbankan bersih dan bebas rasuah.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Lawatan Kerja Ketua Pesuruhjaya dan Majlis Serah Terima Tugas Pengarah SPRM Pulau Pinang di Ibu Pejabat SPRM Pulau Pinang di sini hari ini.

Lawatan rasmi tersebut merupakan lawatan sulung beliau ke SPRM Negeri.

Menurut Datuk Dzulkifli, bagi memastikan visi dan misi yang digariskan tercapai, beliau akan memberi penekanan kepada pendekatan menggunapakai segala kemampuan dan kuasa yang tersedia dalam ruang lingkup undang-undang secara sepenuhnya.

"Fokus kita akan terarah terhadap tindakan merampas semula harta dan hasil rasuah dan penyiasatan pula akan dibuat secara lebih tersusun," katanya.

Sementara itu,  Datuk Dzulkifli mengucapkan terima kasih kepada Pengarah SPRM Pulau Pinang, YBhg. Dato' Samarajoo Manikam yang bersara wajib pada 21 Ogos ini kerana menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab dan dedikasi sepanjang perkhidmatannya.

Datuk Dzulkifli juga berharap YBhg. Datuk Abd Aziz Aban yang menggantikan tempat Dato' Samarajoo akan menjalankan tugas dengan penuh iltizam.

Dalam pada itu, Datuk Dzulkifli turut menyeru seluruh warga kerja SPRM Pulau Pinang agar memberi sokongan dan komitmen kerja tinggi kepada pimpinan baharu kerana perjalanan tugas masih jauh serta penuh dengan cabaran.

No comments:

Post a Comment